söndag 18 februari 2018

Kladdkaka med maräng

Får jag fresta med en supergod kladdkaka med maräng? Detta är en gammal favoritkaka som jag smakade första gången när min lärare bakade den till oss. Vet att jag fick receptet då men tyvärr har jag inte det kvar. Men denna smakar precis som jag kommer ihåg det.


Ingredienser:

150 gram smör · 4 ägggulor · 2 dl strösocker · 2,5 dl vetemjöl · 1 dl kakao · 2 tsk bakpulver · 1 tsk vaniljsocker · 1 nypa salt · 2 msk starkt kaffe

Maräng:

4 äggvitor · 2 dl socker


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull som rymmer ca 2 liter. Ta kastrullen från värmen. Rör ner kaffet, socker, kakao och vaniljsocker i det smälta smöret. Tillsätt ägggulorna, ett i taget, under omrörning. Rör till sist ner vetemjöl och bakpulvret. Bred ut smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Vispa äggvitorna till skum. Tillsätt sockret lite i taget under vispning och vispa till en maräng.
Bred eller spritsa marängen ovanpå smeten och grädda i 30 minuter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...