söndag 3 november 2019

Tomat- och linssoppa


En enkel och god vardagssoppa som värmer gott. Ingredienserna är sådant du ofta har hemma och rotfrukterna går att variera lite efter vad som finns i skafferiet. Passar utmärkt att ha i matlådan om något blir över. Servera gärna lite nybakat bröd till.


Ingredienser:

1 stor gul lök · 1 morot · 1 palsternacka · 3 klyftor vitlök · olivolja · 2 dl röda linser · 1 burk krossade tomater · 1 l buljong (1 l vatten och 2 buljongtärningar) · 1 tsk sambal oelek · 1 tsk rökt paprika · 2 tsk Ñoras (Spanskt paprika pulver men går bra att ersätta med vanlig mild paprika)

Gör så här:

Hacka löken, tärna rotfrukterna och finhacka vitlöken. Fräs dem i lite olivolja. Tillsätt linserna, krossade tomater, buljongen och kryddor. Låt småputtra i ca15 minuter, känn att rotfrukter och linser är klara. Smaka av styrkan och tillsätt ev mer Sambal oelek om du önskar mer hetta.
Serveras med en skiva gott bröd och ev med en klick crème fraiche.

onsdag 23 oktober 2019

Kålsoppa med kycklingfrikadeller


Kål är både gott och nyttigt, faktum är att det är en av de mest näringstäta grönsaker som finns och innehåller massor med C-vitaminer och antioxidanter. Dessutom är det billigt. Här gör jag en god kålsoppa med läckra små kycklingfrikadeller.


Ingredienser:

1/2 huvud spetskål (eller vitkål) · 2 morötter · 1 liten purjolök · 2 vitlöksklyftor · 1,5-2 l vatten · 2 kycklingbuljongtärningar · 1 grönsaksbuljongtärning · 1 msk sirap · 1 krm chiliflakes · 1 tsk timjan · 1 msk ljus soya
Kycklingfrikadeller: 500 g kycklingfärs · 1 ägg · 1/2 dl ströbröd · 2 vitlöksklyftor · 1-2 tsk grekisk salladskrydda (eller mixad örtkrydda) · Salt & peppar

Gör så här:

Hacka kålen grovt, skär moroten i slantar, strimla purjolöken och finhacka vitlöken. Bryn grönsakerna lätt utan att de tar färg i en stor kastrull. Häll på vattnet, buljongtärningar, sirap, soya och kryddor. Låt koka i ca 15 minuter.
Blanda under tiden smeten till frikadellerna och rulla små köttbullar. Fukta händerna med kallt vatten när du ska rulla dem så går det lättare. Lägg dem försiktigt ner i soppan och låt sjuda i ca 10 minuter.



tisdag 22 oktober 2019

Köttfärspiroger


Köttfärspiroger som älskas av alla. Går alldeles utmärkt att frysa in och plocka fram när man blir sugen. 



Ingredienser:


Degen:
25 g färsk jäst · 3 dl ljummet vatten · 1/2 dl rapsolja · 8 dl vetemjöl · 1 tsk salt · 1 tsk socker

Fyllningen:
500 g köttfärs · 1 gul lök · 1 morot · 3 vitlöksklyftor · 3 msk tomatpuré · 0,5 dl chilisås · 1 msk soja · 1 dl vatten · 1 msk torkad oregano · 2 tsk paprikapulver · 1 krm chiliflakes · Salt & peppar · 200 g riven ost

Pensling:
Ägg

Gör så här:


Degen: Smula jästen i en bunke och rör ut med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja, socker och salt. Häll i mjölet lite i taget och arbeta degen till en smidig deg, knåda ordentligt eller kör i matberedare. Täck över med en bakduk och låt jäsa 30-60 min (eller låt den kalljäsa i kylen över natten).

Fyllningen: Finhacka löken och riv moroten, hetta upp lite olja i en stekpanna , fräs dem mjuka. Tillsätt köttfärsen, vitlöken (pressad) och kryddorna och stek tills köttet är genomstekt. Häll i chilisåsen, tomatpuré, soya och vatten, låt småputtra ca 10-15 minuter. Smaka av och tillsätt eventuellt mer kryddor. Ställ åt sidan och låt det svalna lite innan du fyller pirogerna.

Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut ca15 cm runda plattor av degen. Lägg ett par matskedar fyllning på den ens sidan av degen och strö lite riven ost på fyllningen. Vik över den andra sidan, nyp ihopa kanten med en gaffel. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, pensla dem med ett uppvispat ägg. Grädda sedan mitt i ugnen i 12-15 min, eller tills de fått fin färg. Servera med en fräsch sallad.





fredag 18 oktober 2019

Omelettrulle med köttfärsfyllning

Supergod och lättlagad omelettrulle med köttfärs. Passar bra såväl på vardagar som till fredagsmyset. Fungerar även fint om man har över lite av tacofärsen eller köttfärsås. Går bra att förbereda i förväg och sedan bara gratinera precis innan servering. Om den är kall när man sätter in den för den sista gratineringen så tänk på att den behöver längre tid i ugnen. 




Ingredienser till ugnspannkakan:

6 ägg · 7 dl mjölk · 2 1/2 dl vetemjöl · 1 tsk salt · rapsolja/ smör till formen

Köttfärsfyllningen:

600 gram köttfärs · 1 fin hackad lök · 3 pressad vitlöksklyfta · 1 tsk paprikapulver · 1 tsk smoked paprikapulver · 100 gram philadelphiaost · 1 msk chilisås · 1msk tomatpure · 1 chili · 1/2 msk kinesisk soja · salt & peppar · 150g riven ost

Gör så här:

Ställ ugnen på 225 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en djup ugnsplåt och smörj det och kanterna med smör. Vispa ihop pannkaksmeten och häll i ugnsformen, grädda i ugnen i cirka 20 minuter, eller tills den får lite färg och har stannat till.

Fräs upp löken, vitlöken i en stekpanna och vänd ner färsen och bryn tills allt är genomstekt. Krydda upp färsen, vänd ner philadelphiaosten, tomatpuré, chilisåsen, kinesisk soja och låt sjuda upp.
Ta ut pannkakan, lägg ett bakplåtspapper på en skärbräda och vänd upp pannkakan där. Dra av bakplåtspappret som ni hamnar överst.

Bred färsen över pannkakan och strö över osten, spara lite ost till topping.
Rulla ihop pannkakan från kortsida till kortsida. Toppa med den sista osten och ställ in i mitten av ugnen i 10 minuter eller tills rullen är gratinerad.

Servera med en god sallad.


torsdag 5 september 2019

Morotsbröd

Gott och luftigt morotsbröd som får en helt fantastiskt färg tack vare moroten. 
Passar likabra på frukostbordet som på buffebordet. 


Ingredienser:


6 dl mjölk · 50 g jäst · 2 tsk salt · 2 msk honung · 200g finrivna morötter (2-3 st) · 17-18 dl vetemjöl
1 st ägg · 1⁄2 dl solroskärnor

Gör så här:



Smula ner jästen i en bunke, värm mjölken till 27 grader och rör ner lite i jästen så att den löses. Häll i resten av mjölken. Rör ner salt, honung och de finrivna morötter. Tillsätt sedan mjölet och arbeta degen kraftigt i cirka 10 minuter.
Låt degen jäsa under duk i 30-60 min till dubbel storlek.
Dela degen i två delar och forma två limpor, lägg dem i brödformat (går även att lägga limporna direkt på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 30 min. Vispa upp ett ägg och pensla brödet, strö över solroskärnor.
Grädda på 225° i mitten av ugnen 20 min.



torsdag 1 augusti 2019

Stekt torskrygg med skirat smör och hackat ägg


Klassikern stekt torsk med skirat smör och hackat ägg serveras här på en bädd av stuvad spenat - fantastiskt gott! Servera gärna ett par kokta potatisar till för att öka mättnaden. Jag rimmar torskryggen innan för att Fisken blir mycket fastare och finare i köttet och man får en härlig jämn sälta i fisken.



Ingredienser:

Rimmad torsk: 
4 bitar torskrygg · 1 l vatten · 1 dl salt
Topping: 
4 ägg · 150g smör · salladslök
Stuvad spenat: 
500 g hackad spenat · 25 g smör · 1½ msk vetemjöl · 3 dl mjölk · 1 tsk salt · en nypa socker · vitpeppar och muskotnöt efter smak


Gör så här:

Börja med att rimma torsken. Lös saltet i vattnet och lägg i torskbitarna. Låt dem ligga i saltlagen medans övriga förberedelser görs. Ju längre de ligger där desto saltare och fastare blir torsken. Mina låg 20-30 minuter.


Topping: Koka äggen (hårdkokta), låt svalna, skala och hacka. Hacka salladslöken och skira smöret (smält i en kastrull på låg värme utan att röra i kastrullen. Häll försiktigt av det klara smörfettet och låt bottensatsen vara.) 


Stuvad spenat: Fräs smöret och mjölet i en kastrull, rör hela tiden. Späd med mjölken och rör om tills såsen tjocknar på medelvärme. Rör sedan ner spenaten, alla kryddor och låt stuvningen puttra på medelvärme i ca 7 min, rör om då och då.

Ta upp torsken ur saltlagen och torka av den. Stek torskryggen gyllene på båda sidorna i rikligt med smör och olja. Ös gärna smöret över fisken medans du steker. Stäng av plattan och låt fisken stå på eftervärme tills den blir klar. Innertemperatur ska vara 50-52 grader.

Lägg upp på en tallrik. Börja med en bädd av stuvad spenat. Lägg på fisken och toppa med ägg och salladslök. Ringla över det skirade smöret. 


onsdag 31 juli 2019

Havrerutor, långpannebröd

Supergott och väldigt saftigt långpannebröd med havre i. Enkelt och snabbakat bröd som passar både till frukost och till en god soppa! 



Ingredienser:

5 dl havregryn · 10 dl mjölk · 50 gr jäst · 1 msk honung · 2 tsk salt · ca 11-12 dl vetemjöl


Gör så här:

Koka upp en gröten av havregrynen och 7 dl av mjölken, ta av den från plattan och rör ner 2 dl kall mjölk, låt det sedan stå och svalna till 37 grader.

Smula jästen i en degbunke och blanda ut med den sista dl mjölk. Blanda sedan ner gröten.
Häll sedan i resten av ingredienserna. Mjölet har du i lite i taget. Har du en kökassistent så kör degen i den i ca 8 minuter, arbetar du för hand så lägg till ett par minuter.. Låt sedan degen jäsa i ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader. Ha i bakplåtspapper i en djup långpanna. Lägg i degen och platta ut den med händerna så den blir jämn och platt. Använd tex en pizzaslicer att ruta in degen i 20 bitar. Strö över lite mjöl och havregryn och låt degen jäsa ytterligare 30 minuter.

Grädda i ugnen i ca 20 minuter, tiden kan variera för olika ugnar. Ha alltid koll på brödet, när det får fin färg är det klart.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...