onsdag 23 november 2016

Spagetti och köttfärssås


En trogen klassiker som går hem hos både barn och vuxna. Jag försöker dock smyga in lite mer grönsaker i min variant, både i köttfärssåsen som får tillägget morötter och i spagettin som fått en ny kompis - zucchinispagetti! Man kan såklart styra detta själv och utesluta zucchinispagettin eller att helt gå över till denna istället för den traditonella. I mitt recept får ni dock både och.



Ingredienser:

600 gr blandfärs · 1 gul lök · 1 stor morot · 500 g krossade tomater · 2 vitlöksklyftor · 2 msk tomatpure · 1 msk matolja · 1 tsk nora (Mild mald chili, vanlig i Spanien, kan ersättas med rökt paprika) · 1 tsk Ancho Style Chili Pepper · Salt och peppar · Parmigiano

Spagetti · Zucchini


Gör så här:

Hacka lök och riv morötterna grovt. Bryn dem i lite olja, efter en stund pressa i vitlöksklyftorna och blanda ner tomatpuren. Rör ordentligt så att tomatpuren inte bränner, den ska dock bli brynt för att framhäva alla smakerna. Lägg över i en gryta.

Bryn färsen i resterande olja och lägg över i grytan. Häll över de krossade tomaterna och kryddorna Låt det småputtra minst 15 minuter (ju längre det får koka desto mer utvecklar sig smakerna).

Under tiden koka upp pasta vatten och lägg i pastan. Jag brukar dessutom göra lite Zucchinispagetti som jag blandar ut den vanliga pastan med och får på så vis en lite nyttigare variant. Detta kan man så klart göra som man vill med. Om du vill göra zucchinispagetti så rekommenderar jag veggie twister som enkelt strimlar zucchinin. När det är gjort är det bara att doppa dem hastigt i kokande salt vatten. Färdiga!

Servera med lite riven parmigiano på toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...