måndag 18 juni 2018

Flansktek med asiaktisk nudelsallad



Flankstek är en köttbit från magmusklerna på kossan. Det är en väldigt smakrik och god köttbit. Det är dock väldigt viktigt hur man skär upp den - den ska skäras tvärs över muskelfibrerna. Skär man på fel håll blir den seg. Jag tycker också att man behöver skära ganska tunna skivor för att den int ska upplevas som seg. Min tanke var därmed att den borde passa alldeles utmärkt att köra i sous viden. Frågan är då hur länge och vid vilken temp? Jag googlade och hittade allt ifrån 4-24 h... Till slut beslutade jag mig för 12 h i 55grader. Så här i efterhand gick den lite för länge och därmed har jag satt 10 h i receptet nedan. När den gått i 12 så föll nästan köttet isönder när man skar i det. Om man inte har en sous vide går det utmärkt att grilla eller steka köttet direkt och sedan skära upp det i tunna skivor (tvärs över muskelfibrerna).
Här serveras det med en fräsch nudelsallad och hoisinsås

Ingredienser:

1 kg Flankstek · 250 g äggnudlar · 2 morötter · 1 knippe salladslök · 150 g sugarsnaps · 2 röda chili · 1,5 msk sesamolja · 1 msk fisksås · 2 msk japansk soja · koriander · hoisinsås

Gör så här:

Torka av flanksteken och gnid sedan in den med ett par msk av hoisinsåsen. Vaccumförpacka i en påse. Ställ sous viden på 55 grader i 10h och låt flanksteken bada medans du gör annat.


När ca 20 min återstår av sous vide tiden så kan du börja med tillbehören. Koka nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen. Strimla salladslök, morötter och sugersnaps fint. Låt dessa koka med de sista 30 sekunderna av nudlarnas koktid. Häll ut nudlar och grönsaker i ett durkslag.

Blanda dressingen: finhackad röd chili, sesamolja, fisksås och japansk soya. Häll detta sedan över nudlar och grönsaker och blanda runt.

10 h gått så tar du upp flanksteket ur badet och ur påsen. Torka på nytt av köttet och pensla sedan på ett par msk hoisinsås igen. Hetta upp ett stekjärn eller slå på grillen på max värme och grilla hastigt flanksteken på båda sidor. Detta för att du vill få en god yta och grillsmak. Skiva upp flansteken tvärs över fibrerna och servera med nudelsallad och toppad med koriander och hoisinsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...